Märta Franson med elever 1985. Foto- Ake Malmström_DN!IT.jpg

Märta Fransons stiftelse

Styrelsen för Märta Fransons stiftelse​

Märta Franson (stiftare, f.d. rektor)
Eva Bejerot (abetslivsforskare) (ordförande)
Thomas Näslund (senior rektor)
Karl-Arne Olsson (advokat)
Madelene Sandström (ekonom, tidigare bl.a. VD för KK stiftelsen, styrelseledarmot KTH)
Ruth Michaeli (lärare)
Alma Winkler (skoladministratör)
Mats Humble (läkare) (suppleant)

Revisor
Thomas Näsfeldt, BDO Stockholm

Om Märta Fransons stiftelse

Rektor Märta Franson skapade Stiftelsen Mariaelementarskola år 1965. Stiftelsen bytte namn 2022 till Märta Fransons stiftelse. Ändamålet är i första hand att driva Maria Elementarskola, och i andra hand att i vidare mening verka för ”skolungdomens fysiska och andliga fostran”.

Stiftelsen driver Maria Elementarskola på Södermalm i Stockholm. Det är en fristående grundskola med omkring 360 elever, från förskoleklass till årskurs 9. Stiftelsen driver tillsammans med skolans ledning Maria Elementarskola i Märta Fransons anda och i enlighet med hennes ideal. Fokus är på kunskapsinhämtning och att skapa en god lärandemiljö som ska präglas av artighet, generositet och vänlighet.

Stiftelsen inrättar 2024, i samband med Märta Fransons hundraårsdag, ett stipendium som riktas till utövare inom musik, litteratur och konst vars verk kan bidra till barn och ungas estetiska upplevelser och bildning. Ett stipendium (Jubileumsstipendiet) riktas till praktisk pedagogik/populärvetenskap som kan stimulera barn och ungas intresse för ett studieämne/sakområde.

Märta Franson uppskattade professor Wilhelm Sjöstrands (1909-1989) arbete i området pedagogik. Till Märta Fransons hundraårsdag har Stiftelsen skapat en hemsida med Wilhelm Sjöstrands stora arbete om pedagogikens historia och hans skrifter om bland annat frihet och jämlikhet och diktaturpedagogik. Vartefter kommer också ett urval av Sjöstrands många debattartiklar att läggas på hemsidan.